Хранителните навици на испанците и различното им работно време от това на останалите граждани на Евросъюза, прави контрола за безопасността на движението много по-сложен. Например, по време на сиеста, между 2 и 5 следобяд, местните жители имат навика на пийват по чашка-две вино заедно с храната. Това време е отделено за почивка, и много от тях смятат, че няма нищо лошо след виното да се качат на автомобила на път към работното място. Именно заради това винаги преминават 0,3 промила допустим алкохол в кръвта, което води и до загуба на точки от шофьорската книжка.
Преди няколко седмици, млада жена загина ударена от кола движеща се с голяма скорост на извънградското шосе край Барселона.Момичето слязло да помогне на закъсал автомобил и както е редно си сложила светещата жилетка.Това обаче не помогнало за предотвратяване на инцидента.Оттогава масово се напомня, че използването на жилетки със сигнален цвят от всички, които излизат от спряла на път или магистрала кола, е задължително. При неспазване на това правило, глобата е 90 евро. И още.Трябва да се кара с включени светлини дори и през деня, особено когато има задръстване по магистралата. В този случай скоростта е ограничена до 80 км и задължително се спазват индикациите на пътната полиция, която реагира в подобни ситуации мигновенно, особено по празници, като Великден. Тогава се регистрират и най-големите задръствания в посока излизане от градовете.
Друг голям риск по време на шофиране е използването на мобилен телефон. Автомобилната асоциация на Каталуния твърди, че 40% от испанците шофират, говорейки по телефона.Освен мобилните апарати в колите е забранено да се използват преносими компютри и всяккакъв тип светещи към шофьора екрани. При слизане на бензиностанция е забранено използването на мобилен телефон, защото електромагнитните вълни могат да провокират искри и оттам опасността от пожар.
Данни на УНИЦЕФ сочат, че в страните от Европеският съюз 41% от децата под 3 години умират по време на пътни инциденти. За това испанските правила задължават инсталирането на специален предпазен стол в колата. За деца от 3 до 12 години изискванията за безопасност са подредени в 5 категории в зависимост от теглото и височината на детето.
В Испания, една държава фен на колоезденето, хората върху велосипед също заемат голяма част от статистиката на пътно-транспортните проишествия. За целта колоездачите винаги имат предимство пред шофьорите. За улеснение на привържениците на този спорт, които тук уверявам ви са много, всяка автономна община се е заела с нелеката задача да изгради специална магистрала за велосипеди, която обикновено следва очертанията на извънградското шосе край големите градове. Настилката е асфалтова, със сигнален червен цвят и пътеката е разграфена както за велосипедисти, така и за пешеходши. Спазват се всичка правила на движение по пътищата. За пример ще посоча, че тази около Мадрид е дълга вече 110 километра и продължава доизграждането й.
И на последно място, но не по важност, ако сте решили да пътувате с кола към някои от големите испански градове, не забравяйте паркиметрите. Тези апарати на самообслужване са навсякъде, особено в ценралните и туристически части. Заредете се с дребни монети и обръщайте внимание на цветовете на зоните, в които паркирате.От цвета зависи и цената на минута престой. Глобите за неправилно паркиране са от 30 до 300 евро.