Децата често отказват да ядат зеленчуци, отчасти защото много често им ги сервираме задушени и не е изненадващо, че не желаят да се хранят с тях. Диетолозите казват, че зеленчуците трябва да се "обличат". Украсете ги с малко кафява захар, масло, сирене, сметана или пюре и зеленчуците ще придобият съвсем друг "рекламен" образ за пред малките палавници. Малкото калории, които се добавят по този начин, също прибавят хранителна стойност особено към диетата на деца, които се хранят недостатъчно. На всичкото отгоре по този начин даваме възможност на подрастващите да се докоснат до различните растителни аромати за първи път.
Като съвестни витаминозно-спортни родители, се налага се да изберем онези кулинарни комбинации, които се харесват на децата ни. Да "скрием" онази храна, която предизвиква отказ за консумиране. По този начин създаваме позитивно и дългосрочно партньорство между детето и храната и то се наслаждава на ястия, които по-рано е отхвърлило.
Малки хитринки за това как да представим храната по-забавна:
- Използвайте формички, шишчета, чадърчета, сламки ... всичко, което може да превърне храната в творческа форма за нутриране.
- Опитайте да придадете на храната форма, цветове и забавно аранжиране.
- Играйте си креативно и здравословно с нея.
Никога не наказвайте децата с храна
Пример: Ако не се държиш добре, ще има риба за вечеря - Ако не я изядеш, ще те накажа!
Направете децата "съучастници" в избора на храната. Как?
Нека детето участва в избора на храна в момента на покупката. Да придружава в избор на предварително зададени менюта лицето, отговорно да прави това редовно или с цялото семейство. Това също е отлично упражнение за укрепване на семейния живот и социалните връзки между неговите членове и пробужда интерес на детето към храната. Канете винаги, когато можете децата да участват в приготвянето на ястия и рецепти (в рамките на капацитета, който имат за възрастта си). Предложете им да измислят или проектират свои лични рецепти... така сами ще открият магията на кухнята.
Каква трябва да е диетата на децата?
Макро и микроелементите, които се съдържат в храната помагат на различни функции на тялото. Макро хранителните елементи увеличат приноса на енергия в тялото и са разделени на въглехидрати, протеини и мазнини. Микро хранителните елементи не осигуряват енергия и са разделени на витамини и минерали. Витамините помагат на физическото и психическото здраве (пример за такива витамини са витамините от група В, витамин С, Е или D). Някои минерали като калций, помага за поддържане на костите и зъбите.
Макронутриенти /Макро хранителни елементи/:
- Протеини
- Липиди /Мазнини/
- Въглехидрати
Микронутриентите /Микро хранителни елементи/:
- Витамини
- Минерали
- Олигоелементи, минерални вещества (химични елементи), съдържащи се в малки количества в организма, но участващи в биохимичните процеси.
Как трябва да се разпределя енергийното съдържание в детското хранене?
Много е важно детето ще свикне с навика да се храни по 5 пъти на ден - закуска у дома, закуска на училище, обяд, следобедна закуска и вечеря. Закуската е много важна, тъй като тя е първото хранене за деня, след повече от 8 часа без храна.
Много от родителите не искат децата да им се пречкат в кухнята, докато приготвят вечерята. Въпреки това, проучванията показват, че участието на децата в приготвянето на храната е първата стъпка, която ги стимулира да опитват нови храни. Опитите да накарате детето да пробва определена храна ПРОТИВ тяхното желание, изглеждат разумно, но много често могат да се окажат контрапродуктивни защото "насила хубост не става", както добре знаем ние още от детска възраст.
Проучванията показват, че децата реагират негативно, когато родителите им окажат натиск да ядат, въпреки че някои мами и татковци дори предлагат награди за пробването на определена храна. Анализ в списание "Здравна психология" установява, че майките, които са вманиачени на тема собственото си тегло, ограничават умишлено храната на децата си и ги насърчават да отслабват. Излагането на малки деца на нередовни хранителни навици или диета води след себе си висок риск за развитие на хранителни разстройства или живот, обречен на хронична диета.
Как детето може да промени хранителните си навици и да остане седнало на масата?
1. Бъдете много систематични и не забравяйте, че промените са бавни.
2. Не позволявайте на детето да се храни между отделните 5 задължителни хранения на ден.
3. Процесът на приемане на храна /яденето/ трябва да става на фиксирано място, по възможност заедно с всички членове от семейството.
4. Семейното хранене трябва да става, когато всички членове на фамилията са седнали на масата, за да дадем пример на подрастващия .
5. Не позволявайте игри по време на хранене. Самото приемане на храна е акт сам по себе си.
6. Предвидете евентуално поведение, което може да накара детото да се разконцентрира от процеса на хранене: измиване на ръцете, ходене до тоалетната и т.н.и ги контролирайте. Тези неща, трябва да бъдат направени преди да започнете с яденето.
7. Основните правила, които ние очакваме да бъдат запомнени от подрастващия са:
- Да се храни седнал.
- Да приключи с храната на време.
- Да не си играе с нищо по време на хранене.
8. Подкрепете положителното поводение на детето, когато се храни седнало. Покажете му, че изпълнява добре своите задължения.
9. Не казвайте нищо, игнорирайте всяко негативно поведение по време на храна.
10. Приберете чинията на детето, когато всички останали на масата са приключили с храненето. Ако то не е, нека си носи последствията.
11. Между първо, второ и трето, ако детето се чувства нервно, може да помогне на майка си, за да донесе следващата чиния или вода на масата, но... винаги придружено от възрастен, за да се предотврати разсейването от други дейности.
Как детето може да промени навиците си, за да се храни по-бързо?
1. Бъдете много систематични и не забравяйте, че промените са бавни.
2. Не го хранете между отделните хранения.
3. Слагайте малко храна в чинията на детето, по-добре е да повторите, отколкото да остане неизядено.
4. Важно е детето да изконсумира това, което е в чинията му.
5. Избягвайте разсейващи елементи.
6. Използвайте таймер, за да бъдете наясно с времето, необходимо за хранене.
7. Маркирайте точно време, в което детето да приключва с храненето.
8. Детето да приключва с процеса на хранене заедно с останалата част от семейството, дори когато не е изяло цялото ястие.
9. Похвалете го, когато изпълнява добре указанията.
10. Имайте предвид, че детето не винаги има един и същ апетит.
...статия, посветена на най-добрия "витаминчо" Стефан Стоянов-младши