При желание от страна на отделни родители или родителски двойки, те могат да получат допълнителна индивидуална консултативна помощ, извън планираните сесии по време на семинара. Възможно е предварително предвидените теми да бъдат модифицирани и допълвани в зависимост от желанието на участниците, както и семинарът да бъде продължен.
Всяка от сесиите от семинара е с продължителност около два часа и се провежда в удобно за участниците време, което се уточнява в началото на семинара. Честотата на сесиите също се съобразява с възможностите на участниците, като обикновено е веднъж седмично.
Основни теми, включени в семинара:
1. Подготовката за училище. Избор на училище и начален учител, предварително запознаване на детето с учителя и училищната среда, мотивиране за училищен живот.
2. Родителите и училищните власти. Запознаване с учителите и с родителите на останалите деца в класа. Конструктивно взаимодействие между родители и учители. Участие на децата в процеса на изработване и адаптиране на училищните порядки и норми.
3. Различията в училище. Приемане и осмисляне на различията. Използване на различията за развитие на различни ролеви модели и представи за човешките ценности. Взаимопомощ и сътрудничество, срещу съперничество, конкуренция и индивидуализъм.
4. Групов процес, групова динамика и групови роли в класа. Изграждане на групова кохезия и групова култура. Учителят като групов лидер и възможности за подкрепа от страна на родителите.
5. Въпросът за стимулите и наказанията при мотивиране на децата за академична успеваемост и дисциплина. Изграждане на умения за екипно взаимодействие, оказване на взаимопомощ и формиране на групова идентичност. Отношение на родителите спрямо оценките в училище.
6. Личните отношения на малкия ученик. Влюбване и разлюбване, съперничество, ревност, завист. Умения за емоционален самоконтрол и конструктивно справяне с межуличностни конфликтни ситуации. Роли на родителите при преодоляване на междуличностните конфликти сред учениците. Справяне с конфликти между ученици и учители, между учители и родители, между родители и родители.
7. Здравословен начин на живот в ранната училищна възраст. Хигиена на учебния процес. Оптимално хранене и двигателен режим, психохигиена и психопрофилактика. Взаимодействие с училищния психолог и други институции при емоционални проблеми на детето в училище.
8. Малкият ученик в семейство с проблеми. Защита интересите на детето в конфликтни семейства, семейства на развеждащи се родители или родители след развод. Синдром на родителското отчуждаване и възможности за неговото избягване и преодоляване. Животът на децата н непълните семейства и семействата с доведени, природени или осиновени деца.
9. Ранната училищна възраст и специфичните образователни потребности на деца с хронични заболявания, увреждания или други здравни проблеми, които налагат отсъствие от училище или пораждат трудности в социалната интеграция. Специфични цели в образованието и възпитанието на различните деца.
10. Проблемните и „девиантните" деца. Поведение на родителите при системни нарушения на училищната дисциплина, слаб успех или други асоциални прояви от страна на детето. Рискове за детето в ранната училищна възраст и възможности за намаляването им. Децата и парите, насилието и злоупотребата с тях в интернет и извън него.
В процеса на съвместната работа участниците ще бъдат информирани за подходящи литература и други информационни източници, които могат да ги подпомогнат допълнително при различни по-специфични ситуации. Семинарът предоставя и възможности за осъществяване на различен набор от допълнителни консултативни и терапевтични услуги за семейства със специфични проблеми и потребности.
Записването за семинара се осъществява от организаторите на събитието – Fine Line. Автор и водещ на семинара: доц. д-р Румен Бостанджиев, д.м., психотерапевт и преподавател в Център по хуманитарни науки към БСУ.