
По стъпките на Мат Деймън и по мое собствено желание, открих следното за Кали - съвкупност от бойни изкуства, които жителите на филипинските острови са развивали през вековете с цел самозащита. Изкуството на войната е първоизточник за създаването на Кали. То е отворено, гъвкаво, лесно се адаптира, абсорбира нови техники в своето поле на изяви.
История на филипинския народ, както и на повечето в югоизточна Азия, е изпълнена с опити за покоряване, войни, подтисничество. В продължение на векове, филипинците са се защитавали с налични средства и материали. Оттук произлиза и широката употреба на бамбуковите пръчки. Гъвкавостта на този боен инструмент, позволява удар от различен ъгъл, кръгови движения, рязка смяна на посоката, изненада. След като испанските „конкистадори" завземат филипинските острови, местното население превръща Кали в тайно учение. Бойните правила могат да се резюмират в следното изречение – „Да става това, което Господ е предвидил, но никой не може да завладее моята душа". Младите биват обучавани от мъдрите, синовете от бащите. Едва през 50-те години на миналия век, след като Филипините официално са признати за независима държава, Кали започва да „пътува" по света.
Съществуват много интерпретации относно значението на името КАЛИ. Една от най-логичните е, че произлиза от думите „Камот" – ръка, цяло тяло и „Лихок" – движение. КаЛи означава „изкуство на тялото в движение".

Това, което прави различно филипинското Кали от други бойни изкуства, са основните принципи и концепции на които залага. А те са:
Зона – способност за придвижване във възможно най-безопасни зони. Противникът бива изваждан извън собственото му поле за атака.
Разбиване на части – в боя с нож най-ясно се вижда тази концепция. Ако успеем да реализираме порязване на ръката, с която противникът държи оръжието, елиминираме най-близката за нас опасност защото именно ръката е тази, която се приближава най-много. Много е вероятно оръжието, с което борави нашият нападател, да падне само от ръката му. Ударите, които трябва да нанасяме са насочени към жизнените или чуствителни точки на противниковото тяло – нерви, сухожилия, мускули.
Последователност – удари, фигури и блокове, които се реализират без прекъсване на движението. Целта е движението да има продължителност, докато боецът се адаптира към

Обстоен преглед – това действие има за цел да контролира движенията на противника, така че да не може да продължи атаката си. Използва се свободната ръка /тази без оръжието/, която се нарича още „жива ръка". С нея се дърпа, сваля, блокира.
За практиката на Кали са необходими три неща – желание, здрава храна и много вода. По примера на Мат Деймън. И по ваше собствено желание.