Ветото за преминаване на велосипедисти през пешеходни зони бе вдигнато. Макар, че движещите се на две колела стриктно спазваме ограниченията, то пешеходците правят точно обратното. Зачестиха случаите в Мадрид на прегазени от велосипед хора, най-вече възрастни, които въпреки добрата маркировка върху колоездачната алея намират за по-удобно да се движат именно там. Разбираемо от една страна. Пътищата за велосипеди са гладки, асфалтирани с нова и червена на цвят настилка и особено в центъра на столицата изпъкват със своите качества пред поизхабения тротоар за пешеходци.
Домакините и пенсионерите в Испания имат навик да ходят на пазар с ръчни колички, чието побутване по новия асфалт е далеч по-удобно отколкото по старите плочки. Велосипедист, несъобразил скоростта си, нерядко спира върху купчина мляко, мармалад и марули. Звучи смешно, но е един от най-често срещаните инциденти.
В парка "Хуан Карлос" бе въведен абоно-велосипед, с който само срещу представяне на личен документ, може да се наеме велосипед за разходка. Абсолютно безплатно. Единственото неудобство е,че те задължават да ползваш каска и сигнална жилетка. За разлика от Барселона където вело-мрежата е добре покрита в централната градска част, в столицата велосипедите, предоставени за ползване от туристи и жители все още се броят на пръсти. Валенсия е другият испански град, в който придвижването с колело е добре организирано.
Велосипедистите в Мадрид, които са едва 0,4% от участниците в движението се борят за своите права. Самата аз съм подала вече две жалби до полицията, заради неправилно паркирани върху велосипедната алея автомобили. Полицейските служители ми обръщат подобаващо внимание, но ще мине поне едно десетилетие докато обикновеният гражданин в Испания промени културата си спрямо велосипеда и неговото използване в урбанистичните пространства. За сравнение колоездачите в Копенхаген са 36% от участниците в движението, в Берлин са 10% и техният глас е далеч по-силен. Тук в Мадрид отново бе орязан бюджета за доизграждане на централната велосипедна алея Прадо-Реколетос, която щеше да направи връзка с околовръстната веломагистрала, дълга вече 110 километра. За чакащите промени – здраве.
За останалите, които се интересуват от чуждия опит в използването на велосипеда като транспортно средство - не само,че е най-екологичният транспорт в света. Но и помага за добрата физическа форма. Ако не вярвате - елате ни вижте!? Доспортуване, приятели...