В детско-юношеската школа на Барселона оценките в училище са тези, които решават кое дете ще тренира и кое ще бъде извън отбора, докато не поправи бележките си. 8 от титулярните футболисти в Барселона Б (отбор във Втора дивизия), са студенти. На "Камп Ноу" разказват, че веднъж един от футболистите в първия отбор, казал на Йохан Кройф, по онова време треньор на "дрийм тийм", че ще се откаже от ученето. Холандският наставник на Барса му отвърнал, че няма проблеми, но казал на младежа да се яви на следващия ден в 8 часа сутринта на стадиона. И младият футболист бил точен. Намерил в ранната утрин Кройф, който му наредил да изчисти бутонките на всички свои съотборници. Три дни по-късно въпросният футболист се върнал на училище.
Президентът Флорентино Перес пък издава "заповед" да не се отправя официално предложение за трансфер към французина Рафаел Варане, докато новото 19-годишно попълнение на Реал Мадрид, не вземе успешно матурата си. Шаби Алонсо и Арбелоа са студенти по икономика. Естебан Гранеро учи Психология в Университета в Мадрид, а Серхио Рамос се е записал на уроци по китара и английски. Месут Озил изучава испански 4 часа дневно. Само за една година, германският футболист от турски произдход проговори "кастеяно" дори по-добре от съотборниците си, родени на Иберийския полуостров.
Друг много силен и ФИНАНСОВ аргумент в подкрепа на тезата, че в професионалния спорт са важни не само спортните качества, но и възпитанието, са приходите от реклама, които генерират братята Гасол - настоящи европейски шампиони по баскетбол с националния отбор на Испания. По-големият Пау печели 18,7 милиона долара като играч на Лос Анджелис Лейкърс и е рекламен образ на 10 големи международни компании, от които ингресира в банковата си сметка по 2 милиона на година. Малкият Марк се подписва под заплата 8,1 милиона долара в Мемфис Гризлис и участва в рекламни спотове на 4 големи фирми.
Имайки предвид, че баскетбола е средно популярен спорт в Испания, оставяйки далеч назад от спортове като футбол и Формула 1 например, е цяло чудо, че тези двама баскетболисти имат такова голямо влияние сред потребителите. Според едно от последните проучвания на рекламния пазар, това се дължи на факта, че Пау и Марк са превъплъщание на добрия и обазован приятел, с който всеки би изпил по чаша бира, на идеалния зет за всяка тъща, на перфектния колега, съотборник и дори "подсказвач" при участието в "Стани богат".
Потребителите в Испания приемат националния отбор по баскетбол за перфектен рекламен образ за всеки продукт, като двукратните европейски шампиони на Серхио Скариоло изпреварват по този показател дори футболната селекция на Висенте дел Боске, настоящ Световен и европейски шампион. Рекламните къщи, които се грижат за кампаниите на големите международни марки, също поставят баскетболистите като перфектния модел за работа. От бирената компания, за която снимаха рекламен спот братята Гасол, коментират следното - "Пау е толкова възпитано момче. Не поръча нищо специално, нито хиляди бели хавлии, нито черен хайвер. Само плодове, вода и климатик. Неща, които би пожелал всеки, който снима клип на открито в средата на август в Мадрид."
Както писахме в началото, Валенсия баскет отказа 1,5 милиона евро, за да "рекламира" новата "култура на усилието", какво чакаш ти?