„Магазинът е нашата най-добра реклама. Там е мястото на среща с клиента. За нас е от особено значение къде и как посрещаме клиентите си. В това се крие и тайната на успеха" – коментират от текстилния конгломерат. Формулата на успешния бизнес е отношението към клиента. Това е така, откак през 1975 година Амансио Ортега поставя началото на Zara в Ла Коруня. Днес с 5000 магазина оборот от 39 милиарда евро, Индитекс заема първото място в текстилната промишленост в света.
Всеки магазин от групата Индитекс, независимо към коя верига принадлежи - Zara, Pull and Bear, Massimo Dutti, Bershka, Stradivarius, Oysho, Zara Home, Uterque - е като една малка фирма. Шефката на магазина, 82% от работещите в Индитекс са жени, има карт бланш да управляват по свое усмотрение бизнеса. Тя решава какво да предложи на локалните си клиенти. От централното управление се дава една едниствена заповед – да се продава максимално. Цел, която за управителите се превръща в златна, защото 70% от заплата им се формират от комисионни от продажбите.
Два пъти в седмицата, шефовете на магазини, правят своите заявки по интернет. Заявки, които се изпълняват до 24 часа в кой да е край на света. Изключение прави пазарът в Азия, където се чака 48 часа за доставка. Именно в това се състои иновативността на фирмата Индитекс – непрекъснато обновяване на предлагането. Тайната формула на тесктилната фирма на Амансио Ортега е в изключително свежата оферта в магазините. Винаги последен писък на модата.
Докато голяма част от фирмите в модния бранш работят с големи производства, които се планират поне една година предварително, Индитекс произвежда според нуждите на пазара и желанията на клиентите. Това позволява стоката да не залежава. И ако все пак остане непродадена дреха, намаленията на цените, които се правят пероиодично, са неустоими. Бързата адаптация към вкусовете и предпочитанията на местните клиенти е гаранция за печалба.
За да функционира този модел обаче, Индитекс контролира най-малкият детайл. От платовете и копчетата до това дрехите да са закачени и подредени по определен начин във всеки отделен магазин.
Друга характеристика на Индитекс, която отдалечава фирмата от кризата и увеличава с 42% печалбите през първите 9 месеца на годината, е производството. Голяма част от фирмите в текстилната промишленост произвеждат своите дрехи в азиатските държави с много малък разход за работна ръка. Индитекс обаче поддържа 50% от своите фабрики в близки страни – Испания, където има 11 собствени производствени цеха, Португалия и Мароко.
В тези фабрики се произвеждат по-изисканите дрехи и по-сложните дизайни. Единствено обикновените тениски, дънките и памучните блузи са продукт на фабрики извън Европа. Разликата в разходите, сравнени с основните кокуренти на модната фирма са големи. Един работник в Китай получава около 160 евро на месец, докато испанците например взимат 1650 евро заплата. Въпреки това, по-големите разходи за работна ръка компенсират компанията, която контролира продукцията и спестява много време, все по-ценно в модната индустрия.
Един път произведена, дрехата трябва да се достави в магазина почти със скоростта на светлината. И това е предвидено от Индитекс, която притежава 5 логистични центъра в Испания, откъдето с помощта на най-съвременна технология, стоката се разпраща по шосе, въздух или вода към магазините по целия свят.
Тази формула се перфекционира повече от 30 години, време през което Индитекс завладя света. През последното десетилетие продажбите, печалбите и отварянето на нови магазини се умножи по четири. Международният бизнес е достигнал такива размери, че продажбите в Испания са едва 28% от всичките реализирани през годината.
Да имаш една добре смазана машина обаче не е достатъчно в сектора на модата. За да стигнеш до елитния италиански подиум, изисканите пасарели на Ню Йорк или до средната класа на Русия и Китай, трябва да нацелваш вкусовете и модните тенденции с голяма точност. Индитекс е обвиняван, че копира известни дизайнери и после продава моделите като свои. Истината обаче е, че има над 300 собствени дизайнера. Всяка отделна верига има собствен екип, както и стотина „ловци на тенденции" – coolhuntres, които непрекъснато търсят нови стилове по модните подиуми, на улицата или в университетите.
Резултатът от всичката тази работа са 35 000 различни дизайна на година. Предлагане, което е способно да задоволи най-капризната клиентка в света. 77 са държавите, в които Индитекс има магазини – с красиви, модерни и евтини дрехи.